Myllyteatteri
Myllyteatteri on taiteellinen teatteriryhmä, joka on tuottanut esityksiä Helsingissä ja kansainvälisesti aina vuodesta 2003. Myllyteatteri koostuu teatterin, sirkuksen ja musiikin ammattilaisista.
Teatterin perustivat ohjaaja Miira Sippola (taiteellinen johtaja 2003-2018), tanssija-näyttelijä Kaisa Niemi ja skenografi Paula Koivunen.
Taiteellinen johtaja vuodesta 2019 lähtien on ohjaaja, kirjailija Aino Kivi.
Myllyteatterin näyttämökieli on rakentunut tavoitteesta panna ”teatterin suureen myllyyn” teatterin eri elementit ja yhdistää keitos metafyysisiin teemoihin. Rakentuen alitajunnan logiikalla Myllyteatterin näyttämökieli on vahvasti tekemisissä muiden taiteenlajien, kuten kuvataiteen ja musiikin kanssa.
Helsingistä käsin työtä tekevä Myllyteatteri tuottaa esitykset vaihtuviin paikkoihin kotimaassa ja ulkomailla. Esityksiä on tehty Puolassa, Portugalissa, Skotlannissa, Italiassa, Tanskassa ja Makedoniassa.
Myllyteatterin esitys Divina Commedia palkittiin parhaan esityksen palkinnolla kansainvälisillä Skupi -teatterifestivaalilla Makedoniassa Skopjessa vuonna 2012. Esitys Kolga voitti Teatro Spazio Nohman järjestämän Teresa Pomodoro -kilpailun Italiassa Milanossa vuonna 2017.
Myllyteatterin taiteelliseen toimintaan liittyy tutkiva asenne. Monet teatterin jäsenet ovat opiskelleet ohjaaja Tadashi Suzukin kehittämää Suzuki -näyttelijäntyön metodia japanilaisen SCOT-ryhmän ja amerikkalaisen SITI -teatteriryhmän opettajien johdolla. Lisäksi SITI-Companyn johdolla opittu Viewpoints-tekniikka on vaikuttanut Myllyteatterin näyttämökieleen.
Myllyteatterin organisatorisena taustana toimii Myllyteatteri-yhdistys ry.
”Myllyteatterin esityksiä leimaa suomalaisessa mittakaavassa poikkeuksellisen syvällinen keskustelevuus eurooppalaisen aatehistorian ja teatteritradition kanssa. Myös Myllyteatterin esitysten konteksti, esityspaikka, rakentaa esityksiä yhtenä sen olennaisena osana.”
– Maria Säkö, HS 2009
[Myllyteatteri] — pyörittää esiin muistojen kätköistä hätkähdyttäviä näkyjä. — Nautin
suunnattomasti mielikuvituksen voimasta, jota Myllyteatteri vyöryttää esiin. [Ryhmä ohjaajineen] osaa synnyttää katsojassa kosketuspintaa, joka on pintaa syvemmällä, jossain alitajunnassa.”
– Martti Mäkelä, skenet.fi 2015
”Ryhmän esityksissä on aina olleet omaleimaiset esiintyjät, joiden ilmaisu eroaa valtavirrasta.”
– Maria Säkö, HS 2015